MissLyckad webbserie sätter sociala medier och självkänsla på skolschemat

Putsade fasader, skeva ideal och lyckliga, obekymrade sociala medieliv är en stor anledning till att unga mår dåligt. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar gjort bland ungdomar i Sverige. Därför presenteras en webbserie som ska utbilda unga i sociala medier och stärka deras självkänsla.

Webbserien #MissLyckad leds av Isa Galvan och Linnea Holst som bland annat är kända från nominering i Svenska Hjältar. Till sin hjälp har de barn- och ungdomspsykologen Jenny Klefbom. I varje avsnitt intervjuar de skolungdomar om tankar och känslor kring ämnen som: jakten på likes, att jämföra sig med andra och om att känna sig misslyckad. Till respektive avsnitt finns tillhörande frågeställningar för gruppdiskussioner. Skolor uppmanas att använda sig av materialet i undervisningen, vilket också är ett av målen med initiativet.

Insikten utifrån undersökningen visar tydligt hur ungdomarnas självkänsla påverkas negativt av sociala medier ur olika aspekter. Svaren från ungdomar i åldrarna 12–16 år visar bland annat att hälften av de unga tjejerna känner sig missnöjda med sin kropp när de jämför sig med andras bilder på sociala medier, och att en tredjedel känner sig misslyckade. Så många som 55 procent av killarna och tjejerna uppger att de önskar att man i skolorna skulle prata mer om hur man bör förhålla sig till sociala medier. 

– Vi måste skapa ett samhälle som får unga att växa upp till trygga individer som tror på sig själva och framtiden. Att lokalisera problemet är en sak men det viktiga är insatsen, att göra något åt det. Genom vårt lokala samhällsengagemang vill vi hjälpa fler att ta del av ett innanförskap i samhället, säger Zandra Jönsson, hållbarhetschef på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän

Undersökningen har varit inspirationskällan för modedesigner Ida Klamborn och popduon Icona Pop som tillsammans tagit fram en t-shirt med ett viktigt budskap och statement som bara kan tydas genom en spegelbild eller selfie: “Never alter your authenticity for approval. Alter the norm.”

– Det finns en viss mall i sociala medier och många passar inte in där. Unikt är det perfekta. Alla ser olika ut och det är något jag älskar så mycket. Istället för att personen som bär plagget ska anpassa sig efter plagget, så ska plagget anpassa sig efter bäraren, förklarar Ida som skickar med 10 tips på hur t-shirten kan individualiseras.

T-shirten finns att köpa på Tictail, och överskottet går till Friends, för att fler unga ska få möjlighet att växa upp och tro på sig själva i ett samhälle där alla är lika mycket värda. Genom initiativet uppmanas alla som vill att dela en #MissLyckad bild, som ett manifest mot perfektionshetsen och för att bredda idealen i sociala medier.

>> Läs mer om undersökningen, se webbserien och ta del av allt material på MissLyckad.se

>> Pressbilder och pressinfo om undersökningen

Bakom projektet står: Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Länsförsäkringar Stockholm, Länsförsäkringar Skaraborg och Länsförsäkringar Gotland

För mer information kontakta:

Zandra Jönsson, Hållbarhetschef, Länsförsäkringar Göteborg och BohuslänTfn: 031-7021402 / E-mail: zandra.jonsson@lansforsakringar.se
Presskontakt 08-588 41850

Bokmärk och dela