Första halkan på väg

Bilder

HalkaMaria Wedin, produktchef Länsförsäkringar

Dokument

Halka på väg

Den första kylan är på väg och kan föra med sig halka som är förrädisk. Man är inte beredd och kör på som vanligt och erfarenhet visar att det oftast är när det inte är uppenbart halt som de farligaste situationerna uppkommer.

När den första halkan kommer kör många som om det fortfarande vore bra höstväglag. Det är nästan mindre farligt när det är mycket snö och is på vägarna eftersom faran då är mer tydlig.

– Man ska även vara uppmärksam när det regnar och temperaturen ligger kring 0°C. Detta kallas underkylt regn och är mycket farligt, eftersom du tror att det är vanligt blött regn, men i själva verket blir vägen glashal, säger Maria Wedin, produktspecialist på Länsförsäkringar. Och hon ger tre ganska enkla råd för hur du kan öka säkerheten på vägen;

  1. Anpassa din hastighet efter vägens utseende och trafiken på vägen.
  • Anpassa hastigheten i god tid före kurvor eller backkrön.
  • Är det riktigt halt ska du försöka att styra med små rattrörelser för att undvika att få sladd.
  1. Vid litet mönsterdjup på däcken ökar risken för vattenplaning och dåligt grepp vid halt väglag. Det gäller även om däcket har fel lufttryck.
  • Vid vinterväglag ska mönsterdjupet vara minst 3 millimeter i däckets huvudmönster.
  • Vinterdäck får användas mellan 1 oktober till 30 april.
  • Vinterdäck med dubb får användas mellan 1 oktober till 15 april.
  • Vinterdäck måste användas mellan 1 december och 31 mars vid vinterväglag.
  1. För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid, ökar bränsleförbrukningen och att bilen blir svår att hantera i en kritisk situation. Risken för punktering ökar också.
  • Kör med rätt lufttryck så kan du fördubbla livslängden på dina däck.
  • För lågt lufttryck i däcken gör att olycksrisken ökar.
  • Om alla i Sverige körde med rätt lufttryck skulle miljön slippa 72 000 ton koldioxid per år.
  • Öka lufttrycket när du har mycket last eller flera passagerare.
  • Kolla lufttrycket minst varje månad. På moderna däck är det väldigt svårt att se på däcken om de har för lite luft och därför krävs regelbundna mätningar.
  • Information om rätt lufttryck finns i fordonets instruktionsbok samt vanligen också på en dekal vid tanklocket eller stolpen bakom förarstolen.


   När man ska vara beredd på halka

  • Temperaturen är lägre än +4°C.
  • I korsningar packas ofta snön hårt av slirande bilar, vilket gör att risken för halka ökar
  • Skuggiga delar av vägbanan som inte har värmts upp av solen kan vara hala, så kallad fläckvis halka.
  • Broar och viadukter har extra stor halkrisk.

Vinterutrustning

Trots att det är -25°C sätter sig många i bilen med tunna kläder. Skulle du köra i diket på en skogsväg kommer du att inse hur dåligt utrustad du är. Om bilen inte går att starta försvinner värmen snart och en bärgare kan dröja. Följande bör du därför utrusta bilen med på vintern;

  • Snöskyffel
  • Bogserlina
  • Reflexväst
  • Startkablar
  • Isskrapa
  • Varma kläder, skor, vantar och mössa

För ytterligare information kontakta gärna;
Maria Wedin, produktspecialist på Länsförsäkringar, Tel.073-96 413 45
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08-588 418 50

Bokmärk och dela