Nästan all kontakt med banken sker idag digitalt

Vi väljer i allt större utsträckning bort bankkontoret och sköter istället våra bankaffärer via vår dator, surfplatta eller smartphone. Och det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, över nittio procent väljer ändå att kontakta banken digitalt. Det visar en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Länsförsäkringar.

Med bankernas appar sköter du din ekonomi när som helst och var som helst och det har svenskarna förstått. Undersökningen visar att 93 procent väljer att göra sina bankaffärer via datorn, surfplattan eller sin smartphone. Det gäller både män och kvinnor och det spelar ingen roll om du är 18 eller 65 år. Resultatet visar att det digitala mötet med banken är det absolut populäraste sättet att sköta sina bankärenden och det oavsett ålder.

Undersökningen visar också att av flertalet tjänster som bankerna erbjuder är vi mest nöjda med den digitala servicen som får snittbetyget 4,24 medan det personliga mötet får 3,99 av 5. Omdömena är sämre när det gäller kommunikationen kring villkor och avgifter samt kring den rådgivning banken ger. Här hamnar betyget strax över 3.

– De flesta av våra kunder gör merparten av sina bankaffärer via bankens digitala kanaler. Vi kan se att intresset för att sköta sina affärer via mobilen har ökat och på sikt tror jag att de flesta kommer att sköta sina bank- och försäkringsärenden via sin smartphone. Men jag tror fortfarande att det lokala personliga mötet kommer att ha betydelse när frågorna blir mer komplexa, säger Rikard Josefson vd för Länsförsäkringar bank.

För ytterligare information kontakta;
Rikard Josefson, vd Länsförsäkringars bank, Tel. 070-206 6955
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08-588 418 50

Siffrorna nedan visar hur många procent som svarade – minst en gång i måndaden/kvartal

Använder du banktjänster via internet eller smartphone? Besöker du ett bankkontor? Har du personlig telefonkontakt med en bank? Har andra typer av kontakter med någon bank? Använder du bank via röstförmedlade banktjänster via telefon?
93 % 26 % 23 % 18 % 17 %

Om undersökningen:
Syftet var att undersöka svenskarnas förhållningssätt till banker och att identifiera drivkrafterna för förtroende. Undersökningens målgrupp var den svenska allmänheten från 18 år. Undersökningen genomfördes inom ramen för en riksrepresentativ slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel. Totalt genomfördes 1 061 intervjuer i målgruppen under våren 2013. Resultaten har vägts med avseende på kön, ålder och partisympatier.

Bokmärk och dela