Den egna banken bättre än andras

Förtroendet för de svenska bankerna fortsätter att vara lågt samtidigt men man gillar den egna banken. Det visar en färsk underökning som Demoskop gjort på uppdrag av Länsförsäkringar. Enligt undersökningen är det bara försäkringsbolag som får lägre förtroende.

De svenska bankerna fick betyget 3,15 i undersökningen men när man betygsatte den egna banken var man mer generös och gav den 3,66 av totalt 5. De internationella storbankerna hamnar i botten med betyget 2,23.

– Att man har ett mycket lägre förtroende för de svenska bankerna än för den egna banken visar tydligt att det är andra faktorer än de egna erfarenheterna som påverkar vår attityd till bankerna, säger Rikard Josefson, vd på Länsförsäkringar bank.

Medelålders män har lägst förtroende för de svenska bankerna och då är det framförallt bankernas vinster och service som väcker irritation. Kvinnor däremot ogillar höga avgifter och kostnader kopplade till banktjänsterna. Den pågående debatten om att man inte kan hämta ut kontanter på bankkontoren verkar kunderna däremot inte bry sig om, endast tre procent anger det som skäl till det låga förtroendet.

– Vi måste bli mycket bättre på att berätta vilken nytta vi gör. Vi måste också visa att det inte är dyrt att vara kund i en svensk bank genom att bli mer tydlig i vår prissättning. Annars kommer vi alltid att hamna i diskussioner om vinster, bonusar och marginalerna på bolån, säger Rikard Josefson.

Det bankkunderna däremot är nöjda med är möjligheten att sköta sina banktjänster via Internet eller smartphone som får betyget 4,24. Det man är minst nöjd med är räntan på det kapital man har på banken som får betyget 1,90.

För ytterligare information kontakta;
Rikard Josefson, vd Länsförsäkringars bank, Tel. 070-206 6955
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08-588 418 50

Om undersökningen:

Syftet var att undersöka svenskarnas förhållningssätt till banker och att identifiera drivkrafterna för förtroende. Undersökningens målgrupp var allmänheter från 18 år. Undersökningen genomfördes inom ramen för en riksrepresentativ slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel. Totalt genomfördes 1 061 intervjuer i målgruppen under perioden 29 januari – 5 februari 2013. Resultaten har vägts med avseende på kön, ålder och partisympatier.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.

Bokmärk och dela