Livsfarligt vara trött bilförare i jultrafiken

Nu drar jultrafiken igång och utöver det stora antalet bilar på vägarna så är vi ofta stressade och trötta så här års. Minst 20 procent av alla trafikolyckor i Sverige är trötthetsrelaterade.

Mörkret är en stor bidragande faktor till att vi känner oss sömniga och okoncentrerade bakom ratten men även det faktum att allt fler sover för lite och för dåligt. Att sitta i bilen efter alltför många timmars vakenhet är inte ovanligt, särskilt när vi är på väg mot ledighet efter många veckors arbete.

– Se till att du är utvilad när du sätter dig i bilen. Om du blir trött under resan är det viktigt att ta en paus. Kanske äta och dricka något, ta en kort promenad och eventuellt även sova en kort stund, säger Christer Johansson, skadeexpert på Dalarnas Försäkringsbolag.

Hälften av alla svenskar sover för lite och över 300 000 svenskar drabbas dessutom av ofrivilliga sömnapnéer som gör att sömnen störs av andningsuppehåll och det medför onormal dagtrötthet.

– Tröttheten gör att en sömnapnoiker löper 6 till 7 gånger så stor risk att råka ut för en trafikolycka, säger Christer Johansson. Om personer med sömnapné blev behandlade i tid skulle risken för olyckor i trafiken minska.

Även det faktum att vi ständigt har tända lampor runt omkring oss påverkar vår sömn negativt. Dygnsrytmen styrs till stor del även av ljuset och under vargtimmen, mellan tre och fem på morgonen, är risken som störst för att somna bakom ratten. Yngre personer har även större sömnbehov än äldre och blir därför snabbare trötta vid längre körningar.

– Risken att drabbas av en trafikolycka nattetid är sex gånger högre än under förmiddagen. Är du dessutom ung är risken ännu högre. Att 18–24-åringar råkar ut för en olycka under natten är tio gånger större än på dagen. För en 65-åring är nattkörning jämfört med körning under dagtid fördubblad, avslutar Christer Johansson.

Under en långkörning är det också viktigt att du packar bilen säkert. En god regel är att placera det tyngsta i botten av bagageutrymmet och nära bilens sidoväggar och ryggstöd. Se även till att inga lösa föremål kan kastas omkring i bilen vid en kraftig inbromsning.

Förbered dig väl när du ska köra längre sträckor:

–          Undvik alkohol dagen innan du ska köra en längre sträcka, alkohol stör sömnen.

–          Ta regelbundna vilopauser och kör inte för långa sträckor åt gången.

–          Var extra uppmärksam på trötthetssignalerna vid natt- och mörkerkörning.

–          Ta en tupplur – det är det bästa sättet att undvika att nicka till bakom ratten. Men sov inte längre än 30 minuter, då går du in i djupsömn.

–          Kombinera gärna tuppluren med en kortare promenad och en kopp kaffe.

För mer information:
Christer Johansson, skadeexpert Dalarnas Försäkringsbolag, 070-34 93 169
Presskontakt Länsförsäkringar 08-588 418 50

Bokmärk och dela