Agria.se är Sveriges bästa försäkringssajt

Bilder

gänget bakom agria.se på Web Service Award 2012

Dokument

wkr0006.pdf

Agria Djurförsäkring fick under gårdagen hederspris för sin webbplats agria.se för högsta betyg någonsin vad gäller andelen nöjda besökare. I mätningen, som görs av Web Service Award, sätter besökarna betyg på allt från design till navigering. Hederspriset delas ut till de företag som har lyckats med att få den högsta andelen nöjda besökare inom sin bransch sen starten av indexmätningarna år 2000.

Agria.se fick en rejäl redesign i och med byte till ny teknisk plattform i januari 2011 och var även en av fyra nominerade till bästa webbplats i kategorin Information och service. Förhoppningen var förstås att kamma hem även den utmärkelsen men konkurrensen var tuff.
 
– Det här är det bästa startfältet vi någonsin har haft, det är en bedrift bara att vara nominerad, fastslog Rierre de Rietz som är VD för Web Service Award innan prisutdelningen inleddes. Ett betyg som för tre år sedan räckte till att vinna skulle i år inte ens räcka till en nominering.
Tove Fasth som är webbmaster och projektledare på Agria gläds åt nomineringen och hederspriset.
 
– Det är ett fantastiskt kvitto för alla som ingick i projektet och byggde nya agria.se, säger Tove. Det är extra kul att alla resurserna är interna. Många är förvånade att vi inte har haft en webbyrå, men jag tror att framgången med sajten också bygger på att vi själva är engagerade djurägare och är en del av den målgrupp vi vänder oss till.
Resultatet 81 i index är ett det högsta någonsin, inte bara för agria.se utan för samtliga undersökta sajter i branschen sedan år 2000.
  –  Det är den bästa belöningen att våra kunder är så nöjda, ler Tove. Lika glädjande är att så många hänger på vår sajt, antalet besökare växer stadigt och är uppe i 200 000 unika besökare i månaden. Dessutom har agria.se blivit en stor försäljningskanal.  
Tove berättar att huvudfokus för den nya sajten var att den skulle bli världens bästa djurportal.
– Agria.se hade redan mycket bra innehåll i form av artiklar om djurhälsa och djurägande, veterinärtips och liknande, men vi satt fast i väldigt gammal teknik. Vi ville möta kundens behov genom att förbättra funktioner och tjänster och förenkla navigeringen. De som vill läsa om våra försäkringar ska hitta rätt information snabbt och enkelt. Förutom det vill vi göra artiklar, bildgallerier och annat bra innehåll tillgängligt och aktuellt på ett ännu bättre sätt.  
Förändring och utveckling står aldrig stilla och framöver finns nya utmaningar för Agrias digitala kanaler.
– Det här året är vårt huvudfokus att utveckla mobila tjänster, berättar Tove. Vi vill ge ännu bättre service och öka tillgängligheten för våra kunder, och kanske lite underhållning på köpet, avslutar hon.
Vinnarna i Web Service Award utses utifrån Sveriges största webbplats-undersökning, där över 157 000 webbplatsbesökare rankar hur bra de sajter som de besöker är. En expertjury använder sedan besökarnas betyg som underlag för att kora en vinnare i tre olika kategorier. Agria.se tävlade i kategorin Information och service och övriga nominerade var Ica Banken – www.icabanken.se Norrmejerier – www.norrmejerier.se och Suntliv.nu – www.suntliv.nu. Agria.se har vunnit Web Service Award två gånger tidigare, 2001 och 2005.

För mer information kontakta Tove Fasth (tove.fasth@agria.se), webbmaster Agria Djurförsäkring 070-699 53 41, eller Cecilia Winter (cecilia.winter@agria.se?subject=Cecilia%20Winter), presskontakt, Agria Djurförsäkring 073-964 26 44.

Bokmärk och dela