Trimning och slarv med hjälmen vanligast vid mopedolyckor

Dokument

wkr0005.pdf

Moped är det färdmedel som ger upphov till flest olyckor hos ungdomar i trafiken. Och den vanligaste orsaken till att ungdomar skadas eller dör i mopedolyckor är att de saknat hjälm eller tappat den vid olyckan. Rätt använd hjälm har en avgörande betydelse för hur det går för den som råkar ut för en mopedolycka. I hälften av dödsolyckorna med mopeder där föraren varit under 18 år har mopederna dessutom varit trimmade.

Mopeder är en större trafikfara för barn än personbilar. När det gäller ungdomar upp till 17 år har flera som åkt moped omkommit eller skadats de senaste åren. Så har det sett ut sedan 2005.

Att inte använda hjälm eller att ha en hjälm som är felaktigt fastspänd betyder livsfara för den som råkar ut för en mopedolycka. 40 procent av de ungdomar som omkom eller skadades i samband med en mopedolycka åren 2005-2008 använde inte hjälmen på rätt sätt. 30 procent tappade hjälmen, vilket kan bero på att den inte suttit riktigt fastspänd och 10 procent hade ingen hjälm alls.

– Skador i huvud och skalle är den vanligaste dödsorsaken i mopedolyckor. Och även om man överlever en mopedolycka, är risken stor att man får bestående men om huvud och skalle har skadats. Att använda hjälm och se till att den är ordentligt fastspänd borde därför vara en självklarhet för alla som åker moped, säger Hans Frank, skadeexpert på Länsförsäkringar Skåne och tillägger:

– En annan viktig faktor som spelar in men som inte behöver vara anledningen till själva olyckan är trimning. I hälften av alla dödsolyckor bland ungdomar på moped är trimning inblandad och man kan se att den definitivt påverkar svårighetsgraden på skadorna genom att hastigheten blir högre när olyckan inträffar.

Hälften av dem som omkommer på moped är ungdomar mellan 14 och 17 år. Tre av fyra av dessa saknade hjälm eller tappade sin hjälm vid olyckan. Av dessa bedöms hälften ha kunnat klara sig om de hade använt hjälmen rätt.

Fakta, mopedolyckor:

Antalet svårt skadade mopedister har stadigt ökat sedan slutet av 90-talet, samtidigt som antalet skadade i olyckor med personbilar har minskat. Årligen skadas omkring 300 personer svårt i mopedolyckor. Antalet omkomna är i genomsnitt 11 personer per år. Av de som skadas är en majoritet under 18 år. Risken att skadas svårt eller omkomma när man kör moped med klass 1, också kallad EU-moped, är jämförbar med risken att skadas eller omkomma när man färdas på motorcykel.

De största säkerhetsriskerna vid mopedkörning (alla åldrar)

· Saknar hjälm/har felaktigt fastspänd hjälm
· Hög hastighet/trimmad moped
· Alkoholpåverkan

Minst fyra av tio omkomna ungdomar under 18 år och som omkom i mopedolyckor åren 2005-2008 saknade eller tappade hjälmen vid olyckstillfället. 50 procent av mopederna i dessa olyckor var trimmade. Inget barn under 18 år som kört moped i de undersökta dödsolyckorna var alkoholpåverkad.

Källa: Trafikverket

För ytterligare information kontakta:

Hans Frank, skadeexpert, 076-773 80 05

Länsförsäkringars pressjour 08-588 418 50

Bokmärk och dela