Otur på resan orsakar skador för 90 miljoner kronor

Förra året betalade Länsförsäkringar ut drygt 90 miljoner kronor i ersättning för cirka 17 400 försäkringsskador som uppkommit i samband med resor. De som drabbades fick i genomsnitt 5 300 kronor i ersättning. Det visar ny statistik från Länsförsäkringar.

– Att bli bestulen, skadad eller sjuk är nog så tråkigt, men när det sker på semestern och kanske utomlands är det förstås ännu värre. Då är det viktigt att man har en bra försäkring så den som drabbas åtminstone kan få ersättning för sina skador, säger Susanne Fagerberg, skadechef Länsförsäkringar Uppsala.

Innan man reser iväg bör man se över sitt försäkringsskydd så att man får ersättning om något inträffar. Oftast klarar man sig med det reseskydd som den vanliga hemförsäkringen ger. Många skador kan också helt undvikas genom att till exempel tänka på vad man bär med sig och hur man förvarar sina saker.

– Om våra kunder och vi kan bidra till att antalet skador minskas kan också försäkringspremierna bli lägre i längden, säger Susanne Fagerberg.

Under femårsperioden 2003-2007 betalade Länsförsäkringar ut nästan 400 miljoner kronor i ersättning för cirka 68 000 försäkringsskador som uppkommit i samband med resor. Statistiken visar också att kostnaderna har ökat med nästan 50 procent jämfört med 2003.

Bra att tänka på inför resan:

•Lämnar du värdesaker på hotellrummet bör de låsas in i säkerhetsbox eller resväska.
•Packa inga dyrbarheter i väskor du inte har uppsikt över. Behåll allt av värde i handbagaget.
•Undvik att resa med stora summor pengar. Utnyttja internationella bankkort och resecheckar. Kom ihåg att försäkringsskyddet för kontanter och värdehandlingar är begränsat.
•Gör alltid anmälan till den lokala polisen om du blir överfallen eller bestulen. Glöm inte att be om originalet av polisintyget.
•Ta med servicekortet som du får med försäkringsbrevet för boendeförsäkring på resan. Där hittar du telefonnummer till SOS International.
•Beställ ett europeiskt sjukförsäkringskort, EU-kort, hos Försäkringskassan när du åker på semester till annat EU/EES-land eller Schweiz. Kortet visar att du är försäkrad i Sverige och ger dig rätt till nödvändig vård.
•Ta med telefonnummer för att spärra eventuellt förlorat kreditkort och en kopia av ditt pass.
•Spara kvitton på alla utlägg som du vill ha ersättning för.
•Svenska ambassader och konsulat är alltid beredda att hjälpa dig om du råkat i svårigheter.

För ytterligare information kontakta:

Susanne Fagerberg, skadechef Länsförsäkringar Uppsala,
Telefon: 018-68 56 89, 070-609 56 89
E-post: susanne.fagerberg@uppsala.lansforsakringar.se

Tina Kardum, biträdande presschef Länsförsäkringar AB
Telefon: 08-588 418 04, 070-922 37 93
E-post: tina.kardum@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar är Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Kunderna i vart och ett av landets län äger sitt lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. 24 länsförsäkringsbolag samverkar genom det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB, som bedriver utveckling och service inom bank, liv-, sak- och djurförsäkring. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och banktjänster för privatpersoner, företag och lantbruk. Samtliga bolag inom länsförsäkringsgruppen är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Taggar

Bokmärk och dela