Länsförsäkringars kunder Sveriges mest nöjda inom både bank och försäkring

Länsförsäkringars kunder Sveriges mest nöjda inom både bank och försäkring

Länsförsäkringar har landets mest nöjda sakförsäkringskunder och landets mest nöjda livförsäkringskunder. Det visar årets undersökning av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som sammanställs av Handelshögskolan i Stockholm. SKI för banker, som publicerades tidigare i år, visar att även Länsförsäkringars bankkunder är mer nöjda än privatkunder i andra banker.

Länsförsäkringar har av samtliga namngivna bolag toppat SKI-mätningarna för privatkunder inom sakförsäkring 14 år i rad. I årets undersökning tas också topplaceringen inom liv- och pensionsförsäkring tillbaks. Även den snabbt växande skaran bankkunder är mer nöjda än privatkunder i andra banker. Därmed kompletteras trippeln med Sveriges mest nöjda kunder inom samtliga produktområden Länsförsäkringar erbjuder.

– Det känns oerhört glädjande att kunderna uppskattar det lokala koncept som Länsförsäkringar står för, med både bank, liv- och sakförsäkringar i ett samlat erbjudande. Särskilt inspirerande är att Länsförsäkringars liv- och pensionsförsäkringskunder åter är landets mest nöjda, säger Anna-Greta Lundh, vd Länsförsäkringar Södermanland.

Utöver kundnöjdhet mäter SKI även image, kundförväntningar, produkt- och servicekvalitet, prisvärdhet samt lojalitet. Inom 19 mätområden av 21 (sju områden vardera inom privat livförsäkring, privat sakförsäkring samt sakförsäkring på företagsmarknaden) uppvisar Länsförsäkringar högsta betyget av alla namngivna bolag.

– Vår lokala närvaro med 24 kundägda bolag och över 140 kontor över hela landet gör att vi har en nära relation till våra kunder. Denna relation är viktigast av allt, och därför är det extra kul att få detta erkännande som bygger på våra kunders omdömen, säger Anna-Greta Lundh.

Inom sakförsäkringar för företag har Länsförsäkringar haft högst SKI av alla namngivna bolag sedan 1994 och inom liv- och pensionsförsäkringar under åren 1996-2003 samt 2005. Inom SKI för banker är Länsförsäkringars kunder mer nöjda än privatkunder i andra banker, för andra året i rad.

För ytterligare information, kontakta:
Anna-Greta Lundh, vd Länsförsäkringar Södermanland
0155-48 41 01, 070-341 09 49

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB
08-588 414 99, 073-964 14 99
dag.rosander@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda bank- och försäkringskunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Länsförsäkringar är Årets Sakförsäkringsbolag för tredje året i rad enligt Affärsvärlden och har utnämnts till Årets Bank av Privata Affärer. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring med en marknadsandel på över 31 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är 10,8 procent och inom bank 3,0 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 150 miljarder kronor.

Bokmärk och dela